Feedback geven en ontvangen

“Feedback is een cadeau.” Een cliché dat echt klopt. Maar enkel wanneer de feedback op een duidelijke en respectvolle manier wordt gegeven. En bedoeld is om je beter te maken. Anders gaat het om kritiek. We geven toe: op een constructieve manier zeggen hoe het anders moet, ‘t is een kunst. En feedback ontvangen zonder het persoonlijk te nemen, is wellicht nog moeilijker. Hoe dan ook, alles draait om vertrouwen en emotionele veiligheid. Kan je die twee afvinken, dan creëer je een open communicatiecultuur.

Constructief feedback geven

Hoe zeg je op een opbouwende manier wat je ervaart?

Waarom we 2 oren hebben
en slechts 1 mond

De do’s and don’ts van doeltreffende communicatie

Verbindend communiceren

Hoe jezelf eerlijk uiten en de ander empathie tonen?

Zaken niet persoonlijk nemen

Hoe je minder snel aangevallen voelen?

Actief luisteren

Hoe de ander zo goed mogelijk begrijpen?