Training

Verbindend communiceren

Hoe jezelf eerlijk uiten en de ander empathie tonen?

Streef je naar teamcommunicatie zonder conflicten? Waarin iedereen respectvol, open en eerlijk met elkaar communiceert? Met andere woorden: droom je van verbindende communicatie tussen collega’s? Dan zit je goed met deze training. Twee intense dagen om ieders perspectief van ‘ik’ naar ‘wij’ te transformeren. Want geloof ons vrij: zo kan communicatie jullie echt weer dichter bij elkaar brengen. Hoe? Door samen op het rondpunt in te voegen, al oefenend. 

Waar we vier verschillende wegen verkennen. Die van de waarneming, het gevoel, de behoefte en het verzoek. Ook belangrijk: we passen de eindbestemming van je gps aan. Van 'ik heb gelijk' naar 'ik wil verbinding'. Om niet OVER elkaar te spreken, maar eindelijk MET elkaar. En altijd verbindend. Zin om samen je eerlijkste en meest empathische zelve te leren kennen? Groot gelijk, op naar een team met meer verbinding, meer vertrouwen en een hogere productiviteit. Zijn we weg?

Ik wil de spot niet drijven met wat mensen doen,
ik wil er ook niet om huilen of kwaad over zijn.
Ik wil hen begrijpen.
- Baruch Spinoza

Leer verbindend communiceren

Blus je tegenwoordig alleen maar brandjes tussen collega’s? “Want ‘t zijn altijd dezelfde die het zware werk doen.” Of heb je de empathie van een flitspaal en zie je dat liever anders? Of wil je constructief feedback leren geven en ontvangen? Rijd mee op ons rondpunt. Daar waar we jouw cases koppelen aan Marshall Rosenbergs vierstappenmodel. Waar we je woordenschat om te beschrijven wat je voelt en waaraan je behoefte hebt, stevig uitbreiden. En waar we je innerlijke jakhals intomen, en de giraf in jou aan het stuur zetten.

Aanvallend in conflict

De giraf en jakhals zijn twee delen in jezelf. Stel: iemand valt je aan. Of smijt verwijten naar je hoofd omdat je de deadline niet gehaald hebt. Het hele team schrikt op, maar zwijgt. Dan reageer je constructief, zoals een giraf, of aanvallend zoals een jakhals. De jakhals neemt alles persoonlijk, klapt dicht en wentelt zich in de slachtofferrol. Of hij beslist in de tegenaanval te gaan. Oog om oog, tand om tand. Hij bijt van zich af, oordeelt en verwijt. “Want ik heb gelijk! Ikke, ikke, ikke! En de rest kan…” Gevolg? Het gesprek escaleert en de sfeer wordt grimmig. Nee, bedankt.

In harmonie zonder conflict

Of je stopt met zeuren zoals een jakhals en doet er iets aan, zoals een giraf. "Ik begrijp dat je boos bent. Mag ik even uitleggen waarom ik de deadline niet gehaald heb?" Dat is de giraf in jezelf die streeft naar harmonie. Constructief is. Ook al voelt het tegennatuurlijk, je reageert empathisch, stelt vragen. En beseft: de andere bijt enkel van zich af door onvervulde behoeften. Maar je laat niet over je heen lopen. Neen, je steekt je nek uit. Bakent je grenzen af. En vertelt eerlijk hoe je je voelt. Zo vergroot je de kans dat de ander je begrijpt. Verbindende communicatie is een straf glijmiddel.

Hoe? Tweedaagse training met je team

Om de beste giraf in je naar boven te halen, trainen we twee dagen volop aan jullie teamcommunicatie. Waarom twee dagen? Dat is de tijd nodig om enerzijds Rosenbergs model onder de knie te krijgen. En anderzijds het model te doorleven met vele hands-on oefeningen en simulaties. Aangepast aan jouw context. Vul je tank op, want we schakelen een versnelling hoger. Op het einde van de rit heb je een grotere woordenschat om te beschrijven wat je voelt en neem je zaken minder snel persoonlijk. Jouw bestemming? Meer verbinding binnen jouw team.

Probeer altijd iemands kwetsbare plek te ontdekken.
Dan weet je waar je de ander niet moet raken.
- Cees Buddingh’

Leerdoelen

In een notendop: wat leer je tijdens de tweedaagse training?

De principes van verbindende communicatie: - Enkel jij bent verantwoordelijk voor hoe je omgaat met je emoties. - Gevoelens zijn een signaal dat behoeften wel of niet vervuld zijn. - Je bent zelf verantwoordelijk om die behoeften te vervullen.

Inzichten en tips om meer verbinding tot stand te brengen.

Wat je innerlijke jakhals en giraf precies zijn. En hoe groot jouw jakhalsgehalte is.

Om jakhalstaal te vertalen naar giraftaal.

Dat je verbinding creëert wanneer je eerst de ander begrijpt, om dan pas begrepen te willen worden.

Dat je je best nieuwsgierig opstelt over hoe de ander het ervaart. Welke vragen je stelt en hoe je empathie toont.

Dat je je verwachtingen moet loslaten en zaken niet persoonlijk moet nemen.

Dat je best eerlijk zegt wat je voelt en nodig hebt.

Het verschil tussen luisteren met jakhalsoren of giraforen.

Het model van verbindende communicatie: waarneming, gevoel, behoefte en verzoek.

Hoe je jezelf empathie geeft wanneer je het moeilijk hebt.

Dat de mate waarin je in staat bent om verbindend te communiceren samenhangt met je draagkracht.

Hoe je jezelf op een verbindende manier uitdrukt met alledaags taalgebruik.

Dat oefenen loont. Daarom gaan we aan de slag met jouw cases. Zo leer je om begrepen te worden, wat je valkuilen zijn en hoe je het best empathisch reageert.

Lengte: twee dagen van 8 uur

Aantal deelnemers: tussen 4 en 12

Taal: Nederlands, Frans of Engels

TR RP CB voorblad

Werkboek

Je krijgt ook een werkboek mee. 150 pagina’s aan inzichten en oefeningen, handig tijdens en na de training.

Ik heb interesse in deze opleiding
Jouw naam

Noteer voor hoeveel mensen (bij benadering) je deze training wil organiseren. Indien je meer dan 12 deelnemers opgeeft, zal de groep worden gesplitst.

Taal

Duid aan in welke taal je de opleiding wil laten geven.

Noteer wanneer je de opleiding wil laten doorgaan (specifieke datum of voorkeur weekdag, maand, jaar) & waar (indien deze informatie al gekend is)