Training

Constructief feedback geven

Hoe zeg je op een opbouwende manier wat je ervaart?

Je bent niet tevreden over iemands prestatie. Of je ergert je aan je collega die constant met de pen knippert. Toch houd je de lippen stijf op elkaar. Want pffft, feedback geven, dat is lastig. En het ligt niet in je aard om rechtuit te zijn. Want je wilt niet bemoeizuchtig overkomen en al helemaal niet dat de ander zich persoonlijk aangevallen voelt. Hell no! Jammer, want door de lieve vrede te bewaren, laat je kansen liggen. Voor jezelf en voor de ander. Er verandert niets en de irritatie suddert verder. Please, laat het niet zover komen!

Onze training geeft je de nodige tools en inzichten om sneller de koe bij de horens te vatten. Je leert op een opbouwende manier zeggen wat je denkt. Een groots cadeau voor jezelf, én de ander. Want feedback maakt mensen beter. Het legt immers blinde vlekken bloot, helpt om een probleem op te lossen, te motiveren, bij te sturen en de violen gelijk te stemmen. Het resultaat? Betere communicatie, meer transparantie en een betere samenwerking. Kortom, genoeg redenen om in jezelf en in je relaties te investeren met deze training.

Als het pijn doet om kritiek te geven, mag je dat doen.
Maar als je er ook maar het kleinste plezier aan beleeft,
wordt het tijd om je mond te houden.
- Alice Duer Miller

Open feedbackcultuur

Hoe je feedback geeft, hangt nauw samen met je leiderschapsstijl. Zo vallen volgende percentages uit een bevraging van Securex en de KU Leuven op. Wist je bijvoorbeeld dat maar één derde van de leidinggevenden in België een leiderschapsstijl heeft die burn-out helpt te voorkomen? Bij een ondersteunende manager maakt slechts één procent van de werknemers kans op ernstige burn-outklachten. Bij een strikt controlerende, toxische leidinggevende gaat het om 38 procent. Wat een verschil! Maak dus van feedback een goede gewoonte en implementeer het in je bedrijfscultuur.

Leer feedback geven en help elkaar vooruit

Feedback komt niet alleen van een manager. Ook collega’s en vrienden moeten elkaar makkelijk durven aanspreken. Over kleine aandachtspunten of grotere issues. Open en vrijuit, maar altijd in een sfeer van vertrouwen. Zodat het een vanzelfsprekendheid wordt en bij wijze van spreken ’s ochtends uit de koffiemachine vloeit. Bitter en zoet tegelijk. Een pittige kickstarter voor elke dag. Dat lukt niet van vandaag op morgen. Je leert het door veel te oefenen. En dat is precies de scope van deze module. Kopje koffie?

Verbindend communiceren met je team


Koffie gesmaakt? Dan gaan we aan de slag. Op speelse wijze ga je op zoek naar tien sleutels om op een verbindende manier te communiceren tijdens een feedbackgesprek. Missie geslaagd? Dat kom je alleen maar te weten als je de ander bevraagt. Daarom oefenen we ook met simulaties waarbij je evalueert hoe je feedback binnenkomt bij de ander.

Kiezen voor de gepaste communcatietechniek

Afhankelijk van hoe hoog de emotie bij je zit, leer je de gepaste communicatietechniek toe te passen. Je oefent de hotdogmethode, de duikplanktechniek en het model van verbindende communicatie. Beproefde methodes die je een kader geven om op doeltreffende manier feedback te geven. Zonder obstakels als verdrongen frustraties of verborgen agenda’s. Draai niet rond de pot maar ga een open en constructief gesprek aan met de ander. Eindbestemming: de ander begrijpen en zelf begrepen worden.

Als je mensen behandelt zoals ze zijn,
maak je hen slechter.
Als je hen behandelt zoals ze zou kunnen worden,
maak je hen beter.
- Johann Wolfgang von Goethe

Leerdoelen

In een notendop: wat leer je tijdens de training?

Hoe je evenveel aandacht moet geven aan wat je waardeert, als aan wat je stoort.

Dat je het geschikte moment en een aangepaste plek moet kiezen voor een sereen gesprek.

Hoe je vooraf duidelijk je doel van het gesprek moet bepalen.

Hoe je vanuit een verbindende intentie spreekt en hoe je een emotionele veiligheid creëert.

Waarom je pas informatie deelt als je met de ander spreekwoordelijk online bent.

Hoe je oplossingsgericht communiceert in de plaats van probleemgericht.

Hoe je uitspreekt wat je voelt en nodig hebt.

Hoe je duidelijk zegt waarop het staat door op de bal te spelen en niet op de persoon.

Hoe je de ander voldoende ruimte geeft om aan het woord te komen.

Hoe je concrete afspraken maakt.

Je kan kiezen voor een halve dag of volledige dag training. De inhoud blijft hetzelfde. Maar kies je voor de korte versie? Dan ligt het tempo wat hoger. Tijdens een dagtraining oefenen we meer praktijkcases.

Praktische info

Lengte: een halve dag of een hele dag

Aantal deelnemers: tussen 4 en 12

Taal: Nederlands of Engels

Geef enkel feedback over gedrag dat veranderbaar is. Beschrijf zo neutraal mogelijk het gedrag van de ander en vertel wat je erbij voelt en nodig hebt.