Inspiratiesessie

Wat kan ik voor jou betekenen?

Hoe klantgericht communiceren?

Shoppen, bankverrichtingen of een afspraak maken bij de tandarts … We doen het allemaal online. Vanuit onze broekzak, zonder menselijke interactie. Heeft klantgericht communiceren nog wel zin dan? Zeker en vast. Want klanten willen zich gezien en gehoord voelen. Met klantgerichtheid maak je vandaag écht het verschil. Hoe fijn is het, wanneer je als klant voelt dat een medewerker er 100% voor je is? Aanvoelt wat je behoeften zijn en je écht wil helpen? En dat met een persoonlijke aanpak en oprechte glimlach. Heerlijk.

Tijdens deze inspiratiesessie laten we je proeven van de tien kerncompetenties om klantgericht te communiceren. Van productkennis en assertiviteit tot de creatie van een wow-ervaring. Met herkenbare voorbeelden. Op jouw maat. En weet: iedereen is welkom, want klantvriendelijkheid gaat ons allemaal aan. Of je nu in de retail, industrie, logistiek, horeca of gezondheidszorg werkt. Face to face, via mail of telefoon communiceert. Ons motto? Customers don't care how much you know until they know how much you care.

Een klant verwacht dat hij centraal staat.
Dat zijn behoeftes worden opgemerkt,
zijn zorgen ernstig worden genomen
en zijn frustratie wordt begrepen.

Klantgericht communiceren is empathisch communiceren

Verbindende communicatie met je klant gaat over één overkoepelende competentie: empathie. “Ik begrijp je frustratie. Je wilt je probleem opgelost zien. En wel meteen!” Kijk door de ogen van de klant: wat wil die precies? Hoe ga je om met klachten? Of waarom reageert ie zo bits? Want toegegeven: het zijn niet allemaal lieverds. En ook jij hebt soms een slechte dag. Maar zelfs op zo’n dag kan je iets betekenen. Reageer liefdevol en oplossingsgericht en de klant wordt je beste vriend.

Klantvriendelijke kerncompetenties op jouw maat

Klant is koning. En aangezien jij onze klant bent, bepaal je mee waarop het accent moet liggen tijdens deze inspiratiesessie. Aan welke van de tien kerncompetenties zullen je medewerkers het meeste hebben? Wat zijn hun grootste blinde vlekken? We overleggen vooraf zodat de sessie zo nauw mogelijk aansluit bij jouw medewerkers. Hoe dan ook, op het einde keer je naar huis met een pak praktische methodieken en een nieuwe, klantvriendelijke jas om uit te proberen bij een volgend klantencontact.

In de ratrace van het leven zijn we twee belangrijke aspecten vergeten:
niet je baas maar de klant betaalt jouw salaris.
En ieder mens heeft aandacht nodig van een ander mens.

Leerrijk, grappig en confronterend

Onze inspiratiesessie is een totaalervaring. Van kop tot teen, en 360° rond. Ook deze sessie blijft plakken, want “het was confronterend, tegelijk leerrijk en grappig.” Dat zeggen jouw voorgangers. Op zeer korte tijd openen we je ogen, met een blik op effectieve, verbindende en open communicatie.

Op maat van jouw publiek

Inspireren, demonstreren, motiveren. In dialoog met jou. Met je team. Maar altijd door veilige interactie die de spreker met het publiek opbouwt. Verwacht je aan herkenbare voorbeelden, hilarische filmpjes en spitsvondige humor. Steeds op maat van je organisatie. Want dankzij de vooraf ingevulde vragenlijst, weten we de juiste accenten te leggen en matchen de voorbeelden helemaal met de leefwereld van de aanwezigen.

Een gedeelde ervaring

We dompelen de hele groep onder in dezelfde bruisende zee. Golven waarop jullie nog wekenlang surfen. Want achteraf kent iedereen nog die ene kerncompetentie of tip – weet je nog? – waardoor een gemeenschappelijke taal ontstaat. De taal die helpt om elkaar aan te spreken op klant(on)vriendelijk gedrag. De taal die motiveert om klantgericht te communiceren. De taal van concrete actiepunten en ‘let’s do it’!

Een samenvatting voor elke deelnemer

Elke deelnemer krijgt na de sessie een brochure in pocketformaat mee. Met de samenvatting van de presentatie. Smaakt de sessie naar meer? Meer verbinding en meer klantgericht communiceren? Wel, na de inspiratie volgt de transpiratie. Door onze tweedaagse training of coaching te volgen. Want nieuwe vaardigheden leer je vooral al doende.

Leerdoelen

In een notendop: wat leer je tijdens de sessie?

1,5u

3u

Dat ‘Customer Service’ geen afdeling is, maar een mindset. Dat een klantencontact de klant energie moet geven i.p.v. kosten.

Wat jouw grootste valkuil en uitdaging is in je communicatie met klanten.

De 10 kerncompetenties van klantgericht communiceren: 1. Vakkennis 2. Positiviteit en enthousiasme 3. Zorg dat de klant zich gezien en gehoord voelt 4. Achterhaal de behoefte van de klant 5. Spreek de taal van de klant 6. Neem je verantwoordelijkheid 7. Voel liefde voor de klant 8. Assertiviteit 9. Oplossingsgerichtheid 10. Creëer een wow-ervaring

Hoe jouw woorden, stemgebruik en lichaamstaal je boodschap beïnvloeden, ook aan de telefoon.

Hoe je de behoeften van je klant kan herkennen met de 4 kleuren van Insights Discovery als leidraad.

Hoe je zoveel mogelijk te weten komt van de klant door de juiste vragen te stellen.

Wat het onderscheid is tussen goede en foute manieren om iets naar de klant te verwoorden.

Hoe je constructief reageert op klachten.

Hoe je een misnoegde klant empathie geeft.

Hoe je tegelijkertijd assertief, empathisch en oplossingsgericht communiceert.

Hoe je optreedt tegen verbale agressie.

Hoe klantgericht je zelf communiceerde bij je laatste klantencontact. Een (zelf)evaluatie.

Praktische info

Lengte: 1,5 uur (zonder pauze) of 3 uur (met pauze)

Aantal deelnemers: van 10 tot 500

Taal: Nederlands, Frans of Engels

IS WB MB voorblad

Minibrochure

Als reminder krijgt elke aanwezige bij het verlaten van de zaal een mini-brochure met de samenvatting van de presentatie.

Sfeer

Een reflectiemoment om te delen
of break-outs om te oefenen

Onze inspiratiesessies triggeren gedachten en gevoelens. En soms wil je die ventileren. Ruimte geven. Daarom kan je onze sessies met een reflectiemoment aanvullen. Een moment waarin we ervaringen met elkaar delen, plenair of in groepjes. Een andere optie? Break-outs tijdens de sessie. Zodat deelnemers de technieken kunnen oefenen, van de theorie naar eigen praktijkvoorbeelden. Want door oefening verwerk je de presentatie sneller, dieper en duurzamer. De keuze is aan jou.

Reflectie IS wat kan ik voor jou betekenen