Volgens schrijfster Brené Brown is verbinding de energie die ontstaat tussen mensen wanneer ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Is dat niet waar we allemaal naar hunkeren? Verbindende communicatie is daarbij het perfecte glijmiddel. Het is je op zo’n manier uitdrukken dat je de kans vergroot om door je gesprekspartner echt begrepen te worden én tegelijk je best doen om hem te begrijpen door op een empathische manier te luisteren.
“Daarvoor moet je toch met twee zijn?”
Stel, de ander doet nukkig of slingert verwijten naar je hoofd. Hoe reageer je daar het best op? Blijf rustig en neem het vooral niet persoonlijk. De oordelen en aanvallen vertellen namelijk iets over de onvervulde behoeften van de ander. Laat zien en horen dat je open staat voor wat er in hem leeft. Vraag wat er scheelt en peil naar wat de ander nodig heeft. Het is een rechtstreekse lijn om tot de ander door te dringen. Luister aandachtig en geef de ander empathie door terug te koppelen welke gevoelens en behoeften je bij de ander hoort.
Nooit geleerd om over gevoelens te praten
Rijd ons rond punt op, en maak kennis met een vier-straten communicatiemodel dat je helpt om met de ander tot verbinding te komen. Enerzijds door de ander eerlijk te vertellen wat je zelf ervaart, anderzijds door de ander empathie te geven.
Het gaat dus niet zozeer om WAT je zegt, maar veeleer om HOE je het zegt. Let erop dat zowel je intentie als intonatie verbindend zijn. Spreek en luister vanuit het verlangen om begrepen te worden en te willen begrijpen. Dat is de gamechanger die de hele sfeer bepaalt. Je kan je woorden nog zo zorgvuldig kiezen, als de ander voelt dat je gelijk wil halen, ontstaat er wantrouwen en afstand. Verbindende communicatie is geen trucje om je zin te krijgen, het is een manier van omgaan met elkaar om wederzijds begrip tot stand te brengen. Een goede manier om je bewust te worden over je intentie is jezelf de volgende vragen te stellen: ‘Vertrek ik vanuit gelijkwaardigheid?’ en ‘Sta ik open voor het standpunt van de ander?’ Als het antwoord ‘ja’ is, dan zit je goed. Denk je echter ‘nee’, dan kan je best even wachten tot jouw ego wat getemperd is vooraleer je het gesprek aangaat.
Zorg voor veiligheid
Verbindende communicatie is de motor van succesvolle relaties en effectieve samenwerking
Door bewust te luisteren en oprechte empathie te tonen, ontstaat er een dieper begrip tussen mensen. Het vermogen om behoeften en gevoelens duidelijk te uiten, zonder oordeel, creëert een sfeer van wederzijds respect. Verbindende communicatie helpt bij het uitpraten van conflicten, omdat het zich richt op het oplossen van problemen in plaats van het benadrukken van fouten. Kortom, verbindende communicatie leidt tot gezondere relaties en draagt bij aan een positieve en constructieve sfeer, zowel op persoonlijk als professioneel vlak.
Kriebelt het om verbindend te communiceren? Volg dan onze inspiratiesessie of tweedaagse training ‘Rond punt’.
Frederik Imbo
Frederik Imbo richtte in 1999 Imboorling op. Hij verdiepte zich jarenlang in verbindende communicatie, o.a. in de VS bij de grondlegger van Geweldloze Communicatie Marshall Rosenberg. Zijn TEDx talk ‘How not to take things personally’ is met 18 miljoen views de meest bekeken Belgische TEDx talk ooit en staat op de 21e plaats wereldwijd.