Training

Heerlijk helder communiceren

Hoe slaag je erin om door de ander begrepen te worden?

Je vertelt je collega’s dat een procedure verandert of dat die ene deadline een week verschuift. Klaar is Kees. Jij hebt het gecommuniceerd, dus nu is iedereen mee. Althans, dat denk je. Maar niets is minder waar! Jouw boodschap was niet duidelijk. Hoe dat komt? Simpel. Je hebt enkel informatie gegeven zonder te vermelden welke actie je van hen verlangt. “Actie, actie ... dat weet de ander toch?” Euh … blijkbaar niet. En daar heb je het, het grootste probleem in communicatie: de illusie dat ze al heeft plaatsgevonden.

Wil je juist begrepen worden, zoals je het bedoelt? Dan is deze training wat je nodig hebt. Met onze tips formuleer je je voorstel, standpunt, mededeling of vraag nauwkeurig, concreet en volledig. Perfect dus. Zonder een kink in de communicatiekabel. Gewoon door heerlijk helder te communiceren, bereik je je doelen sneller zonder fronsen of tandengeknars. En je maakt het elkaar gemakkelijker en aangenamer. Onder de indruk? Terecht! Volg onze no-nonsense training om voor eeuwig en altijd helder te communiceren.

Ik weet dat je gelooft dat je begrijpt wat je denkt dat ik gezegd heb
maar ik ben er niet zeker van dat je beseft dat wat je gehoord hebt niet datgene is wat ik bedoeld heb.

Vermijd vaag taalgebruik

Ken jij de grootste aanstoker van tijdverlies op de werkvloer? Zoek het niet te ver: het is je collega die iets anders begrijpt dan wat jij eigenlijk bedoelt. Misverstanden door onduidelijke communicatie. Frustrerend? Zeker! Maar je kan je collega echt niet veranderen. Enkel hoe jij zelf communiceert. Efficiënter. Vermijd daarom vaag taalgebruik (“dat moet allemaal nog eens nagekeken worden.”), slachtofferschap (“je bent mij weer vergeten zeker?”), oordelen (“wat een belachelijke opmerking.”), veralgemeningen (“die IT-ers weten het altijd beter.”). Vakuilen die je beter vermijdt als je begrepen wilt worden.

Onze boodschap: laat vrije interpretatie van je boodschap achterwege en communiceer glashelder. Want het kan echt eenvoudig. Rechttoe, rechtaan. Gewoon heerlijk helder. Zodat de ander echt begrijpt wat je bedoelt. Daar maken we in de training werk van. Met speelse opdrachten ontdek je vele tips en inzichten om duidelijk en to the point te communiceren. Zo zal de impact van je verbale en non-verbale taal serieus vergroten. Het gevolg? De efficiëntie stijgt en je bloeddruk daalt. Huppekee.

Communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.

Leerdoelen

In een notendop: wat leer je tijdens de training?

Dat de betekenis van je communicatie niet is wat jij bedoelt, maar wel wat je gesprekspartner heeft begrepen.

Het verschil tussen informatie en communicatie. Van monoloog naar dialoog.

Dat je eerst de ander zijn volledige aandacht wilt alvorens je iets meedeelt.

Hoe je je boodschap kadert. Wat is de context? De aanleiding? En wat is je doel?

Hoe je de ander zoveel mogelijk betrekt in je verhaal en inspeelt op de ander zijn behoeften.

Hoe je je boodschap structureert en visueel ondersteunt.

Hoe je concreet en nauwkeurig bent en bij de ander checkt of je uitleg helder was.

Hoe je empathie toont en duidelijke afspraken maakt.

Je kan kiezen voor een halve dag of volledige dag training. De inhoud blijft hetzelfde. Maar kies je voor de korte versie? Dan ligt het tempo wat hoger. Tijdens een dagtraining oefenen we meer praktijkcases.

Praktische info

Lengte: een halve of hele dag

Aantal deelnemers: tussen 4 en 12

Taal: Nederlands of Engels